Planując działania i projekt dla dzieci łatwo wpaść w pułapkę standardowych działań, które mogą, ale nie muszą być atrakcyjne dla dzieci. Jak sprawić, aby w jednym projekcie uwzględnić potrzeby odbiorców, wnioskodawcy i grantodawcy? Otóż, wcale to nie jest takie trudne, jak Ci się może wydawać.
Praca nad projektem dla dzieci nie odbiega znacząco od pracy nad projektem dla każdej innej grupy docelowej. O tym, jak ja to robię pisałam w poprzednim artykule. Zapraszam Cię też do jego lektury 🙂
Zadbaj o potrzeby odbiorców
Po pierwsze, aby napisać dobry projekt dla dzieci i młodzieży musisz zadbać o ich potrzeby. Z tą grupą docelową jest tak, że jeżeli nie będzie jej się podobać projekt, to nie będzie w nim uczestniczyć. To stwierdzenie jest też prawdziwe dla np. przedszkolaków. Jeżeli dziecko nie chce przychodzić na dane zajęcia, najczęściej rodzice nie zmuszają go do tego.
Dzieci i młodzież muszą w Twoim projekcie znaleźć coś, co jest dla nich wartościowe i co ich do Ciebie przyciągnie. Zwróć jednak uwagę na to, że to, co dla Ciebie jest atrakcyjne, niekoniecznie takie będzie dla dzieci. Dlatego bardzo ważne, gdy piszesz projekt dla dzieci i młodzieży jest to, abyś porozmawiał z potencjalnymi uczestnikami działań o założeniach Twojego pomysłu.
Tak, jak pisałam o tym w poprzednim artykule i mówiłam w 42 odcinku podcastu do najprostszych technik badania opinii potencjalnych uczestników należy:
- Rozmowa,
- Zebranie, na którym rozmawiacie o tym, co jest ciekawe i ważne,
- Warsztat kreatywny – na którym np. młodsze dzieci mogą narysować swoje wymarzone działania (np. wakacje) i je omówić.
Możesz też porozmawiać z rodzicami lub osobami z otoczenia Twojej grupy docelowej. Jeżeli nie możesz porozmawiać z uczestnikami (bo ich na przykład nie masz) to warto porozmawiać z rodzicami dzieci w konkretnym wieku. Z tym, że musisz pamiętać, że jeżeli będziesz rozmawiać z osobami z konkretnego środowiska ich wiedza i pomysły mogą być mocno „zniekształcone”.
Zawsze sprawdzające się tematy na projekt dla dzieci
Jeżeli nie możesz porozmawiać z potencjalnymi osobami uczestniczącymi w twoim projekcie to możesz skorzystać też z pomysłów „samograjów”. Do nich zaliczamy:
- wycieczki,
- wszelkiego rodzaju zajęcia twórcze i kreatywne,
- konkursy plastyczne i inne,
- występy i warsztaty sceniczne.
Jeżeli chcesz oprzeć swój projekt o te pomysły, pamiętaj, że nikt nie da Ci środków na samą wycieczkę. Do niej musisz „dołożyć” coś więcej. I to „coś więcej” najczęściej wynika z potrzeb wychowawców i opiekunów.
Dobry projekt dla dzieci uwzględnia wiedzę dorosłych
Rolą wychowawców i opiekunów grup młodzieżowych oraz organizacji pozarządowych jest edukacja młodzieży. Tj. jeżeli świadomie podejmiesz decyzję, że chcesz oferować tylko rozrywkę to nie ma sprawy. Wtedy będziesz pracować z roszczeniową i skupioną na sobie młodzieżą. Z kolei, jeżeli zależy Ci na zmianie postaw młodzieży, musisz zaplanować działania edukacyjne w projekcie. Edukacja powinna dotyczyć:
- Tematów merytorycznych, które są dla was Ważne. Do nich możemy zaliczyć praktycznie wszystkie obszary wiedzy. Np. ekologię, wiedzę o roślinach, historię, znajomość lokalnych tradycji, itp. Niezależnie od tego, jaki temat wybierzecie
- Rozwój kompetencji społecznych dzieci i młodzieży.
- Rozwój umiejętności pracy i bycia w grupie. Ten obszar można, ale nie trzeba go opisać we wniosku. To zależy od tego, czego dotyczy projekt. Jednak, niezależnie od tego, czy go opiszesz czy nie to musisz zaplanować działania mające na celu budowanie zespołu wśród uczestników i uczestniczek Twojego projektu.Do nich zaliczamy: zbiórki organizacyjne, wspólne prace nad zasadami pracy w grupie, omawianie tego, co nam przeszkadza, a co nie, itp…
Poznaj też mój narzędziownie dla osób piszących projekty społeczne i posłuchaj, o konkursach, do których możesz wnioskować w lipcu 2023 r. a potem:
Przeczytaj też
Mogą cię też zainspirować moje pomysły na projekty dla dzieci i młodzieży. Polecam teksty o:
- tym, jak zachęcić młodzież do aktywności?,
- Warsztatach patchwork,
- warsztatach kosmetyków naturalnych.
Poznaj też ciekawe scenariusze lekcji o demokracji.