W tym odcinku opowiem Ci o tym, co musisz uwzględnić, zanim obiecasz komuś, że będziesz nagrywać podcast. Nagrywam ten odcinek, gdyż społecznicy, ze swoją szalona kreatywnością i wiarą w swoje możliwości, często obiecują w krótkich projektach wykonanie rzeczy, które wymagają większej ilości czasu na przygotowanie i realizację. Tak właśnie jest z podcastem. Jego wytworzenie wydaje się proste. Jednak dopiero bliżej przyglądając się tematowi, zauważysz, że podcast będzie kosztochłonny lub czasochłonny dla tego twórców.
Stworzenie podcastu przez organizacje społeczną powinno być dobrze przemyślane, gdyż nie ma nic gorszego niż podcast z 3 odcinkami sprzed roku. Znajdując takie miejsce w sieci Twoi darczyńcy lub klienci mogą pomyśleć, że organizacja już nie działa. Lub co gorsza działa nieodpowiedzialnie – nie kończąc rozpoczętych projektów. Taka sytuacja miała miejsce kilka lat temu, gdy był boom na zakładanie kanałów na YouTube. W efekcie wiele organizacji ma kanał na YT z kilkoma filmami, których nikt nie oglądał…
Jak odpowiedzialnie zacząć nagrywać podcast?
Z punktu widzenia marketingowego zalecam Ci, abyś gruntownie przemyślał decyzję o tym, jak będziesz nagrywać podcast. Możesz to robić pod szyldem organizacji, ale możesz też zacząć to robić pod własnym imieniem. Praca w imieniu własnym jest bardziej motywująca. Odpowiedzialność nie leży „na barkach wszystkich”, ale na Twoich… Można też rozłożyć odpowiedzialność i koszty tworzenia podcastu. Tak np. robi Panoptykon współpracując przy produkcji podcastu ze specjalistami od dźwięku – Tok FM.
Pisząc o kosztach nie możesz zapomnieć o tym, że podcast może być drogi. Ja dostałam dotację na zakup sprzętu i nauczyłam się montażu, co pozwoliło mi na obniżenie kosztów nagrań. Ale można za wszystko płacić, co pozwala na szybszą produkcję i podnosi ryzyko zaniechania działań po zakończeniu projektu. O tym, czym nagrywam pisałam w tym artykule.
Ostatnie kwestie, które omawiam w odcinku to promocja i tematyka podcastu. Planując nagrywanie powinieneś bardzo dokładnie przemyśleć temat i to, jak będziesz promować podcast. Ja po 10 miesiącach nagrań, 23 odcinkach i braku promocji mam 1000 odsłuchań… Jeżeli będziesz chciał mieć więcej to albo nagrasz więcej odcinków, albo zainwestujesz swój czas i pieniądze w promocję…
W każdym razie zachęcam Cię to przemyślenia tematu i mądrego nagrywania 🙂
W podcaście wykorzystano muzykę Purple Planet Music.