Pisząc projekty i planując działania fundraisingowe Twoja organizacja powinna opierać się o przemyślany plan rozwoju organizacji – strategię. Z tego odcinka podcastu dowiesz się, jak szybko stworzyć strategie rozwoju organizacji w wersji podstawowej. O szczegółach planowania strategicznego będę opowiadać w kolejnych odcinkach audycji.
W czym pomaga strategia?
Strategia ułatwia podejmowanie decyzji i planowanie, gdy planujesz pozyskać środki, a czasu na wymyślenie projektu jest szalenie mało. Lub, gdy na przykład konkursy są ogłoszone w okresie świątecznym, w którym trudno jest zebrać cały zespół i na spokojnie ustalić zakres działań projektowych.
Wtedy, podsiadając strategię rozwoju organizacji analizujesz, jakie cele strategiczne są realizowane, a jakie wymagają dofinansowania. Następnie piszesz wniosek na te działania, które wymagają wsparcia logistycznego. Pozyskiwanie środków w oparciu o strategię jest szybkie, gdyż odpada czas poświęcony na wymyślanie działań. Dodatkowo, działając w taki sposób zapewnisz spójność działań na poziomie organizacji. A cele statutowe Twojej organizacji będą osiągane.
Jak stworzyć strategię rozwoju?
W odcinku podcastu omawiam różne sposoby tworzenia strategii rozwoju. Od najprostszych – gdy na szybkim spotkaniu zespołu ustalamy obszary rozwojowe, którym nadajemy priorytety. Po te najbardziej skomplikowane – z wykorzystaniem wielu narzędzi badawczych.
Najważniejsze jest to, abyś pamiętał, że strategię możesz stworzyć sam lub możesz zlecić takie działanie wyspecjalizowanej firmie. Niektóre konkursy wymagają posiadania strategii rozwoju na etapie wnioskowania. W innych – jej posiadanie przyspieszy proces pisania. Są też konkursy, w których możesz pozyskać środki na opracowanie strategii. Do nich zaliczamy np. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich lub Program Aktywni Obywatele. W nich wnioskujesz o środki na tzw. rozwój instytucjonalny. Co to jest? Przeczytaj mój tekst w całości poświęcony rozwojowi instytucjonalnemu.
Dodatkowe materiały
Ten odcinek jest kolejnym z serii „To proste!” W serii nagrałam już odcinki dotyczące:
- przygotowaniu diagnozy i wypełnienia pola „uzasadnienie potrzeby podjęcia działania”;
- logice projektowej;
- metodom tworzenia celów projektowych;
- temu, czego nie robić pisząc projekty.
W podcaście wykorzystano muzykę Purple Planet Music.