Statystyki podcastu to coś, co ciągle ogarniam wiedzowe i praktycznie. Mój podcast ma już 12 odcinków i produkuję go od 4 miesięcy. Udało mi się nie poddać po pierwszych 7 odcinkach i ciągle mam nowe pomysły na nowe tematy. Dzisiejsza data jest szczególna również z innego powodu. Wreszcie udało mi się nakręcić, zmontować i opublikować pierwszy wywiad! Teraz muszę dopracować technikę, a następnie będę się uczyć realizować nagrania zdalnie. Potem chcę dopracować technikę i, jak wystarczy mi sił i czasu, rozpocząć promocję działań.
Wiem, że wszyscy spece od marketingu mówią, aby promować od razu, bo to motywuje, ale mój wrodzony perfekcjonizm pozwala mi na publikację, ale już nie na „chwalenie się” czymś, co ciągle ma jakość w fazie rozwojowej. Do rzeczy, ten pierwszy 4 miesięczny etap pozwolił mi również na zapoznanie się z tym, jak działają statystyki podcastów.
Statystyki podcastu zależą od tego, gdzie masz umiejscowiony podcast
Większość podcasterów publikuje podcasty na dedykowanemu hostingowi. Do potentatów należą Spreaker, Podbean, Buzzsprout i wiele innych. Na tej stronie znajdziesz fajne zestawienie najpopularniejszych platform hostingowych. Te platformy robią wiele rzeczy automatycznie lub półautomatycznie. Na przykład, pomagają Ci dodać Twój podcast do wszystkich liczących się katalogów podcastowych: Google podcast, Apple Podcast i Spotify. Inną funkcją tych platform jest scalenie w jednym miejscu wszystkich statystyk z kilku miejsc tak, abyś dokładnie wiedział, kto, kiedy i jak długo słucha Twoich audycji.
Minusem tych platform jest ich koszt. Co prawda Spreaker ma darmowe 5h nagrań, ale… Uparciuchy takie jak ja, które chcą maksymalnie zminimalizować koszty prowadzenia działań społecznych, i tak wszystko zrobią po swojemu. Mój sposób na podcast to „postawienie go” na własnej www.
Plusem takiego rozwiązania jest brak dodatkowych kosztów, gdyż koszt www i tak musisz ponieść. Kolejny plus jest związany z pełną kontrolą nad twoim podcastem i nieograniczonym miejscu na podcast. Korzystam z hostingu ovh.pl, którzy nie ma miesięcznego limitu danych. Aby prowadzić podcast musiałam zainstalować wtyczkę Seriously Simple Podcasting i Seriously Simple Stats i wszystko sobie samodzielnie skonfigurować…
Do minusów oczywiście należą: trudność w samodzielnemu ustawieniu wszystkiego, konieczność pododawania ręcznie naszego podcastu do platform podcastowych. Dodatkowo mam dostęp do wyłącznie bazowych statystyk, a dane przesyłane przez Apple, Google i Spotify są niejednorodne… Jednak w Spreaker bazowe statystyki są dostępne w planie 20 euro na miesiąc, co wydaje się wygórowaną kwotą, jak na początkującego podcastera.
Tworząc swój podcast nie wiedziałam, kiedy „siądzie mi” motywacja do działania i jak będą wyglądały ilości odsłuchów, aby hosting nie zastrajkował… W listopadzie 2021 r. nie wiedząc, jak to będzie wyglądać zdecydowałam się na podcast na własnej www i… jak do tej pory nie odczuwam potrzeby zmiany!
Jak wyglądają statystyki mojego podcastu?
Do dzisiaj opublikowałam 12 odcinków, w tym zwiastun. Dodałam podcast do Google i Apple, a w styczniu 202 r. również do Spotify. W listopadzie 2021 r., zgodnie z zapisami wniosku z Śląskie Nowe FIO, który pozwolił mi na zakup mikrofonów opublikowałam info o podcaście na ngo.pl i na FB. Dodatkowo podpięłam podcast pod bloga prowadzonego przez Fundację i… więcej nie robiłam nic. Skupiłam się na pracy nad jakością i analizą treści, które są najbardziej i najmniej popularne. I tak, zgodnie ze statystykami na mojej www:
- Największa ilość odsłuchać ma odcinek #005: Rejestrujemy się w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych – 89;
- Najmniejszą ilość odsłuchać ma odcina #010: Jak szybko założyć własną fundację? – 19. Świadczy to o tym, że podcast jest słuchany przez osoby już prowadzące organizacje społeczne. Ponieważ te treści na blogu są jednymi z poczytniejszych;
- W sumie podcast odsłuchano 369 razy, co daje średnią ok. 31 odsłuchań na odcinek. Ta ilość nie jest zbyt wysoka, ale jest to w całości organiczny ruch dzięki widoczności w google i aplikacjach podcastowych.
Wnioski na przyszłość
Na razie nie zmieniam strategi działania. Strona www jest opłacona na rok z góry i nie czuję, aby ograniczała mnie i Was – słuchaczy. Gdy to się zmieni powiem Wam, jaką platformę wybrałam, aby stosunek ceny do jakości był właściwy.
Muszę popracować nad promocją działań, podzielę się z Wami wnioskami, po kolejnych 3-4 miesiącach pracy nad podcastem, który jest promowany w mediach społecznościowych i platformach dla organizacji społecznych.