Dwóch wspinaczy na ściance treningowej Skarpa Bytom

Czym jest tak zwany mały grant?

Mały grant to jedna z form, w jakich samorząd może przekazać środki organizacji. Forma przekazania jest określona w Ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. A dokładnie w artykule 19a, który dotyczy przekazywania środków z pominięciem otwartego konkursu ofert. Dlatego, czasami zamiast sformułowania „mały grant”, możesz usłyszeć „te 19-stki”…

Czym jest mały grant?

Zgodnie z Ustawą i artykułem 19a:

„1. Na podstawie oferty realizacji zadania publicznego, o której mowa w art. 14, złożonej przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego uznając celowość realizacji tego zadania, może zlecić organizacji pozarządowej lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3, z pominięciem otwartego konkursu ofert, realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym, spełniającego łącznie następujące warunki:

  1. wysokość dofinansowania lub finansowania zadania publicznego nie przekracza kwoty 10 000 zł;
  2. zadanie publiczne ma być realizowane w okresie nie dłuższym niż 90 dni.”

Podsumowując:

  • wysokość małego grantu nie może być wyższa niż 10 tys. zł., 
  • czas realizacji małego grantu nie powinien być dłuższy niż 90 dni, 

Dodatkowo, zgodnie z art 19a pkt. 6, z tego trybu finansowania w danym samorządzie w ciągu roku organizacja może skorzystać dwukrotnie. 

6. Łączna kwota środków finansowych przekazanych przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego tej samej organizacji pozarządowej lub temu samemu podmiotowi wymienionemu w art. 3 ust. 3, w trybie określonym w ust. 1, w danym roku kalendarzowym, nie może przekroczyć kwoty 20 000 zł.

Jak można otrzymać środki w ramach małego grantu?

Zanim zaczniesz pisać mały grant – zadzwoń do urzędu. Urzędników zapytaj o to:

  • czy i w jakiej wysokości posiadają środki na tryb małych grantów,
  • ile środków mogą przeznaczyć na proponowane przez Ciebie zadanie.

Dopiero po zebraniu tych informacji zacznij pisać wniosek.

Następnie, po złożeniu wniosku na formularzu określonym przez Przewodniczącego ds. Komitetu Pożytku Publicznego w Rozporządzeniu w sprawie uproszczonego wzoru oferty i uproszczonego wzoru sprawozdania z realizacji zadania publicznego, poczekaj do dwóch tygodni na informację o możliwości realizacji oferty.

Dwutygodniowy okres wynika z zapisów ustawowych, które wskazują, że:

„3. W terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od dnia wpłynięcia oferty, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego zamieszcza ofertę na okres 7 dni:

  1. w Biuletynie Informacji Publicznej;
  2. w siedzibie organu jednostki samorządu terytorialnego w miejscu przeznaczonym na zamieszczanie ogłoszeń;
  3. na stronie internetowej organu jednostki samorządu terytorialnego.”

Dodatkowo, pamiętaj, że zgodnie z Ustawą:

„4. Każdy, w terminie 7 dni od dnia zamieszczenia oferty w sposób, o którym mowa w ust. 3, może zgłosić uwagi dotyczące oferty.”

Gdy już „przebrniesz przez sito” wnioskujących i pozytywnie zakończysz całą procedurę wnioskowania, otrzymasz dotację. Wskazuje na to ustawa, która w art. 19a pkt. 5 wskazuje, że:

„Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 4, oraz po rozpatrzeniu uwag, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego niezwłocznie zawiera umowę o wsparcie realizacji zadania publicznego lub o powierzenie realizacji zadania publicznego. Oferta, o której mowa w ust. 2, stanowi załącznik do umowy.”

Jak wypisać wniosek o mały grant?

Prawda jest taka, że jak uzyskasz akceptację urzędu na Twoją ofertę (jeszcze przed jej napisaniem), jest duże prawdopodobieństwo, że otrzymasz środki, których potrzebujesz. Tylko raz zdarzyło mi się, że po telefonicznym omówieniu pomysłu na projekt – wniosek odrzucono. Oznacza to, że sama jakość oferty nie ma tak naprawdę dużego znaczenia.

Jednak, pamiętaj, że wzór wniosku w trybie uproszczonym, jak wskazywałam wcześniej, różni się od wniosku składanego w ramach konkursu ofert. Główna różnica polega na tym, że we wniosku składanym w trybie konkursowym – każda część wniosku ma odrębne pole, które w nagłówek wskazuje, co w tym polu ma się znaleźć. W trybie uproszczonym praktycznie całą część merytoryczną wniosku wpisuje się w jedno pole. Pole, które się nazywa „syntetycznym opisem zadania”.

O tym jak uzupełnić pole syntetyczny opis zadania w uproszczonym wzorze oferty mówiłam w 79 odcinku podcastu. A o tym jak napisać mały grant w 85:

Pomogliśmy? Wesprzyj nas darowizną

Bank BGŻ BNP Paribas S.A. 

Numer konta: 21 1600 1462 1856 7645 2000 0001

lub: 

kup mi kawę w serwisie buycoffee.to

W podcaście wykorzystano muzykę Purple Planet Music.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przejdź do treści