Gdy w marcu 2022 r. pisałam tekst o statystykach podcastu NGO Stacja, miałam dalekosiężne plany informacyjno-promocyjne. Wyszło jak zawsze. Co oznacza, że codzienne życie i moja niechęć do autopromocji rozwiązały ten problem. Promocja była prowadzona „po macoszemu”. Jak statystyki wyglądają po roku nagrywania podcastu? Jakie odcinki są najczęściej słuchane? I co mierzyć, aby wiedzieć, czy jest lepiej?
Jakie statystyki w podcaście warto monitorować?
Dane, którymi dysponujesz, jako podcaster lub podcasterka to:
- liczba nagranych odcinków,
- liczba pobrań tych odcinków.
Te dane są dostępne w ujęciu dziennym. Pamiętaj o tym, że dane z dużych platform podcastowych typu Google Apple i Spotify są niewiarygodne. Powód jest prosty. One dysponują szczątkowymi informacjami dotyczącymi odsłuchów tylko i wyłącznie za pomocą ich platform. Czyli, jeżeli część osób słucha Ciebie za pomocą Google podcasts, a część inaczej wyszukuje Twoją audycję, to w Google zobaczysz tylko dane z Google…
NGO Stacja w swoich założeniach miała być niszowa i niskobudżetowa. Stąd nie generuje kosztów nagrywania podcastu i jego publikacji (oprócz kosztów utrzymania domeny). Czyli, analityka jest uproszczona do minimum. Widzę liczbę pobrań odcinków i źródło pobrania. Z perspektywy czasu wydaje mi się, że warto monitorować:
- liczbę pobrań od razu po publikacji – to są osoby, które mają dodany podcast w swojej aplikacji i które od razu pobierają audycję na swoje urządzenie do słuchania,
- średnią liczbę odsłuchań odcinków,
- przyrost średniotygodniowych lub dziennych odsłuchań,
- jakie jest 10 najlepszych odcinków.
Ja te dane monitoruję w arkuszu exel i sprawdzam, czy można zaobserwować stały wzrost.
Jak to wygląda u mnie po roku nagrywania podcastu?
Do dzisiaj opublikowałam 27 odcinków, w tym zwiastun. Dodałam podcast do Google i Apple. Dodatkowo w styczniu 2022 r. również do Spotify. W listopadzie 2021 r., prowadziłam działania informacyjno-promocyjne, a następnie… nie robiłam kompletnie nic. Powodem było to, że nie byłam pewna jakości nagrań, a dodatkowo nie miałam na to po prostu czasu. I tak:
- Największa ilość odsłuchać ma odcinek #005: Rejestrujemy się w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych – 110;
- Najmniejszą ilość odsłuchać ma odcinek najnowszy – sprzed tygodnia;
- W sumie średnia odsłuchań odcinka wynosi ok. 41. Oznacza to 10 punktowy wzrost przy braku jakichkolwiek działań informacyjno-promocyjnych;
- Średnia liczba dziennych odsłuchań od momentu wprowadzenia dodatkowych statystyk utrzymuje się na tym samym poziomie.
10 najczęściej słuchanych odcinków to:
- #005: Rejestrujemy się w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych
- #018: O innowacjach społecznych w młodych organizacjach – rozmowa z Alicją Ulatowską
- #012: O konsekwencji w budowaniu fundacji i działaniach fundraisingowych – rozmowa z Eugeniuszem Fick
- #006: Jak aplikować w grudniowych konkursach PROO i FIO?
- #010: Jak szybko założyć własną fundację?
- #023: 2 nowe konkursy NIW-CRSO. Czy warto pisać wnioski?
- #014: Kontrola projektu? To proste!
- #001: Zwiastun: NGO Stacja
- #011: Logika projektowa? To proste!
- #004: Jak z sukcesem rozliczyć budżet projektu?
Wnioski na przyszłość
Promocja, promocja i jeszcze raz promocja. I tego Wam życzę, abyście nie bali się głośno mówić o Waszych działaniach i je promować. Dodatkowo, jeżeli macie ochotę na wystąpienie w moim podcaście to zapraszam do kontaktu 🙂
Posłuchaj tez urodzinowego odcinka, który wkrótce pojawi się w tym miejscu.
Komentarz do “O roku nagrywania podcastu i planach na przyszłość”